מהו מיתוג עסקי וכיצד יוצרים אותו?

האם חשבתם פעם מדוע יש לכם העדפה מסוימת למוצר או שירות ספציפיים ולא לאחרים? בוודאי תאמרו לעצמכם כי הם "הרבה יותר טובים" למרות שלעיתים רבות אין כך הדבר. התשובה טמונה במילה מיתוג ובתרגום חופשי – באותה דרך בה המוצר או השירות נתפשים בעיניכם ומה גרם לכם להתחבר אליהם מלכתחילה. בשורות הקרובות נבין מהו אותו מיתוג עסקי, מדוע הוא כל כך חשוב וכיצד יוצרים אותו בצורה יעילה ומושכלת.

מיתוג עסקי – מדוע זה כל כך חשוב?

כמו אחרים, גם אתם בוודאי פועלים או תפעלו בתחום בו יש לכם לא מעט מתחרים אך אתם מעוניינים להיתפש ע"י הציבור כבולטים ואיכותיים יותר, גם אם אין כך הדבר בפועל וגם אם כן. אותה תודעה חיובית של לקוחות קיימים ופוטנציאליים היא למעשה המילה הנרדפת למיתוג העסקי שלכם. אותו מיתוג הינו חשוב ביותר על מנת לבנות מוניטין יציב לאורך זמן וע"י כך ליצור הסכמה ציבורית רחבה סביב ההתקשרות העסקית מולכם. מיתוג עסקי מוצלח גורם בפועל לשטף רב יותר של התעניינות סביב המוצרים והשירותים שלכם וכך אתם ממקסמים רווחים. למעשה, ללא מיתוג נכון הפנייה אל בית העסק שלכם תהפוך להיות שרירותית לגמרי, ואז הפניות אליכם יתבססו על אקראיות מוחלטת או על בסיס הצעת מחירים נמוכים מהמתחרים. מה גם שמרבית המחקרים מראים כי בסופו של דבר הלקוחות אינם תמיד בוחרים בזול ביותר, אלא דווקא במה שנתפש בעיניהם כאיכותי ומועדף.

כיצד ממתגים עסק?

על מנת לבצע מיתוג עסקי שיביא תוצאות, יש לפעול במספר חזיתות בו זמנית :

  • השקת לוגו קבוע עבור העסק ולעיתים אף סלוגן שיציג אותו בצורה הנדרשת.
  • הקמה/שיפור של דף אינטרנט – אתר אינטרנט איכותי מגביר את המיתוג הטוב של בית העסק ומאפשר קבלת מידע רב יותר אודותיו. האתר צריך להיות מתוחזק ומקודם היטב ולהופיע בתוצאות הראשונות לאחר חיפוש בגוגל, שכן המשתמשים מבינים כי גוגל "מבין" אילו אתרים מכובדים ובעלי מוניטין ראויים להופיע ראשונים.
  • קמפיינים שיווקיים – באמצעות המדיה הדיגיטלית (שיווק דיגיטלי) כגון פייסבוק, פרסומות באתרי אינטרנט, קידום ממומן בגוגל ועוד.
  • מיתוג פיזי – שקיות עם לוגו העסק, מתן מתנות מודפסות ללקוחות העסק וכו'. המיתוג הפיזי "משווק" את העסק בכל מקום בו אותו פריט עובר שימוש (למשל, שקית אקולוגית).

כל קמפיין מיתוג עסקי חייב לקחת בחשבון את זהות המתחרים, את אופי העסק, מוצריו ושירותיו ולאפיין איזה אופי או קונספט מעוניין בעל העסק להעניק לעצמו. ישנם עסקים שדרוש להם מיתוג בקונספט רשמי (למשל, קליניקה לרפואת שיניים) ואילו אחרים זקוקים לקונספט צעיר יותר (כגון בר או רשת מועדוני כושר) וכו'. מסיבה זו יש צורך להיעזר בחברות שמתמחות במיתוג ושיווק עסקי ולהימנע ככל שניתן מכניסה למערכה ללא ליווי. בחירה בפעולה לא רצויה זו עשויה לגרום לנזק שכן במידה והעסק ימותג בעיני הלקוחות כנחות או שלילי ביחס למתחרים, יהיה קשה מאוד להפוך את הקערה על פיה, כפי שיעידו עסקים רבים שקרסו בשל ניהול כושל של תהליך המיתוג העסקי שלהם.