עיצוב תעשייתי

 

כל מוצר שניצב על המדף התחיל את דרכו כרעיון תיאורטי. הרעיון הזה קרם עור וגידים ויצא לתהליך ממושך בן מספר שלבים שנועד להוציא את הרעיון אל הפועל ולהביא אותו לשלבים מעשיים. אחד השלבים המשמעותיים עבור כל מוצר בתהליכי הייצור הוא שלב העיצוב התעשייתי. שלב זה משפיע בצורה ישירה על המוצר ועל השימושיות שלו. על אהדת המשתמשים וכמובן על כמות הרכישות. היות שכך חשוב מאוד להשקיע בעיצוב תעשייתי מקצועי אשר יחתור להשיג את התוצאה הטובה ביותר.

מעצב עצמאי או חברה מתמחה בתחום?

כאשר ממציא הרעיון מחפש כיצד לקדם את המיזם שלו הוא יתור אחר מענה בתחום עיצוב תעשייתי למוצר אותו הוא שואף להוציא לאור. ככל הנראה הוא יגלה כי עומדות בפניו שתי אפשרויות. אפשרות אחת היא לפנות אל מעצב מוצר עצמאי אשר מקבל לידיו את הפרויקט. האפשרות השנייה שמוצעת בפניו היא לאתר חברה מקצועית אשר תחום ההתמחות שלה היא עיצוב מוצרים לתעשייה. הממציא יחליט איזו אפשרות טובה יותר בעיניו עבור המוצר הספציפי אותו הוא מעוניין לייצר.

פגישה ראשונה עם מעצב תעשייתי

התהליך ייפתח בפגישה מקצועית מול המעצב. בפגישה זו נדרש הממציא להציג את המוצר אותו הוא מעוניין לייצר. כאשר עליו לענות על מספר שאלות שיאפשרו למעצב לנתח היטב את המוצר ובהתאם לכך לנהל את תהליך העיצוב. מיהו קהל היעד של המוצר? אילו בעיות עתיד המוצר לפתור? מה עתידה להיות העלות של המוצר? אילו טכניקות יידרשו במהלך תהליך הייצור? אלו חומרי גלם ישמשו למטרת הייצור? האם קיים מוצר דומה בשוק? וכן הלאה. כאשר האפיון מתבצע בצורה יסודית ומקצועית ניתן לצאת לדרך מדויקת יותר שהמטרה שלה מסומנת וברורה.

עלויות הייצור ודרכי השיווק

במהלך התהליך יש לבחון נתונים נוספים כמו אומדן עלויות הייצור בהתחשב בפונקציות של המוצר, תהליכי הייצור וחומרי הגלם ממנו הוא יורכב. כמו כן יש לשקול את דרכי השיווק של המוצר ואת אופן הצגתו בפני הלקוחות הפוטנציאליים שלו. כאשר התמונה משורטטת בצורה מדויקת יוצא המעצב לדרך ומתחיל להעלות אפשרויות שונות לעיצוב המוצר. לרוב הוא ישקיע בשרטוט סקיצות ובחינת אפשרויות עיצוביות מגוונות. בשלב הבא יידרש הלקוח לבחון את השרטוטים הללו ולבחור מתוכם את המראה שנראה נכון בעיניו. כעת עוברים לשלב דיוק הסקיצה וההבחנה בכל הפרטים הקטנים. וזאת על מנת להבטיח כי המוצר אכן יהיה מתכונן לפרטי פרטים בצורה נאותה ונוחה לשימוש.