פתרונות תאורה בעיצוב פנים – שימושיות ואסתטיקה

כאשר אנחנו חושבים על עיצוב פנים מרשים ובולט אנחנו בדרך כלל מדמיינים ריהוט ייחודי, אביזרים מעניינים ואסתטיים במיוחד, ניצול יצירתי של חללים שונים וכד'.

ישנם תחומים מסוימים אשר מתאפיינים בחשיבות רבה ביותר עבור תחום עיצוב הפנים וקובעים המון בכל הנוגע לאווירה השוררת במקום, אך אינם בהכרח בולטים לעין במבט ראשון. עולם התאורה מהווה דוגמה מצוינת לתחום חשוב ומרכזי בעיצוב פנים של בתי מגורים, משרדים, חללי עבודה שונים ועוד, אשר אולי נסתר מעינינו מרבית הזמן.

כפי שנראה מיד, לתחום התאורה חשיבות מרכזית וכפולה בעולם עיצוב הפנים – הן מנקודת מבט פונקציונאלית והן מנקודת מבט אסתטית.

תאורה נכונה ושימושית – הכרחית לעיצוב נכון של הבית או המשרד

מנקודת מבט פונקציונאלית, עיצוב נכון ומחושב של פתרונות התאורה הינו קריטי, הן במקרה של עיצוב בתים פרטיים או דירות והן במקרה של עיצוב משרדים וחללי עבודה.

בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לא, לתאורה השוררת באזור העבודה ובבית שלנו חשיבות רבה בכל הנוגע לתפקוד שלנו, לרמת הפרודוקטיביות, להרגשה הכללית ובמובנים מסוימים גם לבריאות שלנו.

לדוגמה, תאורה לא נכונה במשרד או באזור העבודה שלנו בבית יכולה בפירוש לגרום לרמת עייפות גבוהה יותר (עקב מאמץ יתר תמידי של העיניים) ואף לכאבי ראש ורמת ריכוז נמוכה. השפעה זו עלולה לבוא לכדי ביטוי הן במישור הבריאותי, והן במישור הפרודוקטיבי (במיוחד בסביבת עבודה).

בכל הנוגע לבית, עיצוב נכון של תאורה ביתית מעוצבת יכול גם לחסוך עבורנו בחשמל (ולכן בכסף), וגם לבוא לכדי ביטוי באווירה השוררת באזורים שונים בבית, וממש באופן בו אנו מתפקדים בבית. לדוגמה, תאורה נכונה וחזקה מספיק במטבח או בחדר העבודה תסייע לנו לבשל או לעבוד באופן נעים ויעיל יותר, ואילו תאורה נקודתית לצד המיטות בחדרי השינה תאפשר לנו לקרוא ספר במיטה ביתר קלות, וגם לחסוך בתאורה הכללית של החדר.

 השפעת פתרונות התאורה על האסתטיקה בעיצוב פנים

השפעה נוספת של תחום התאורה בעיצוב הפנים של בתים או אזורי עבודה היא השפעה במישור האסתטי. תאורה יצירתית ומעניינת (הן מבחינת עצמת או צבע האור והן מבחינת עיצוב או מיקום גופי התאורה) יכולה להפוך חללים שונים ממשעממים למסקרנים ומעניינים, להדגיש אזורים מסוימים שאנו מעוניינים להבליט או לטשטש מגרעות או אזורים מסוימים שאנחנו מעוניינים להוריד מהם את הפוקוס.

מעצבי ומעצבות פנים מקצועיים יודעים כי חייבים להתחשב בנושא התאורה כאשר מעצבים חללים מסוימים, שכן לתאורה השפעה על כל שאר האלמנטים בעיצוב הפנים – על האביזרים והרהיטים השונים בהם נעשה שימוש, על אופן השימוש בחללים השונים וכו'. כך, ניתן לראות כיום מעצבי פנים נועזים המשתמשים בגופי תאורה ייחודיים ומעניינים, כמו גם בתאורה בצבעים שונים, בעצמות משתנות ובלתי צפויות ועוד שלל פתרונות יצירתיים אשר עושים שימוש בתאורה על מנת ליצור הצהרה אסתטית ואמנותית של ממש.