המושג עיצוב ממשק משתמש נשמע מוכר לאנשים רבים אך אלו לא תמיד יודעים על איזה עיצוב מדובר. היום בעידן הטכנולוגי אנשים תלויים יותר ויותר במכונות ותוכנות אשר ההתמודדות איתן לא תמיד מקלה עליהם. כאשר מדובר בצעירים או בילדים, הם נוטים ללמוד מהר יחסית את המערכות השונות שאליהן הם נחשפים, אך כאשר מדובר במבוגרים אשר לא נולדו לעולם התוכנות העיצוב של ממשק המשתמש יכול לעשות את ההבדל בין יכולת הנגישות לתוכנה לבין חוסר יכולת לעבוד מולה.
מקור המושג עיצוב ממשק משתמש
במקור המושג עיצוב ממשק משתמש הגיעה מהנדסת המערכות והוא התייחס לתפעול של המערכות השונות על ידי האדם. היום ההתייחסות לממשק היא כללית ומתייחסת לא רק למשתמש (האדם) אלא גם לסביבת המערכת ואלו דברים נוספים מתקיימים בה ומהי ההשפעה של כל הפרטים השונים זה על זה. כאשר חברה המתמחה בעיצוב ממשק המשתמש היא בוחנת למעשה שלושה מרכיבים עיקריים:
- המשתמש – החברה בוחנת מיהו המשתמש אשר עומד לבצע פעולות על המערכת, כיצד הוא מתנהל ואלו פעולות יהפכו את השימוש קל יותר עבורו. לאחר בחינת הנתונים הללו תדע החברה גם כיצד לבצע התאמה עיצובית של הממשק למשתמש.
- חוויה – על החברה לבחון איזו חוויה יעבור המשתמש בעת השימוש בממשק. המטרה היא ליצור חוויה טובה שעונה על ההגדרות של אופי השימוש ולכן היא יכולה להיות חווית שימוש מרגשת, קלה ועוד בהתאם לדרישות השונות.
- מטרות – חשוב להבין מהן המטרות של הממשק ומהן המטרות של המשתמש כשהוא פונה אליו ולעצב את הממשק כך שיתאים למטרות הראשוניות של הממשק והמשתמש.
תהליך העיצוב
תהליך עיצוב ממשק המשתמש הוא תהליך של הבנה והוצאה לפועל של המטרות השונות. כלומר, בתחילה בוחנת החברה מהו הממשק, למי הוא פונה וכיצד יש להשתמש בו ולאחר מכן היא מתאימה את הגורמים השונים כך שכל המטרות השונות של השימוש יבואו לידי ביטוי. בסופו של התהליך המשתמש בממשק צריך להרגיש שנהנה מהשימוש והציפיות שלו מהתהליך באו לידי ביטוי והתממשו. על מנת להצליח ליצור ממשק שכזה חשוב למצוא חברה מנוסה וקשובה שתביא את מטרות לקוחותיה והמשתמשים לידי ביטוי.